پنج شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۵, ۱۹:۳۱
 
«اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»
ترویج فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی از طریق رسانه های گروهی

به منظور اطلاع رسانی به اقشار مختلف جامعه از فعالیتها، پروژه­ ها و نتایج اقدامات انجام گرفته در خصوص فعالیت های مدیریت مصرف انرژی اقداماتی از طرف دفتر روابط عمومی سابا چون درج مطالب به صورت خبر، گزارش ، مقاله های تحلیلی در مطبوعات مختلف و سایت های سابا، وزارت نیرو و شرکت توانیر صورت گرفته است.

آمار فعالیت

ارسال 1087 مطلب در زمینه مسائل مختلف بهینه ­سازی مصرف انرژی از آغاز سال 1380 تا اول آذرماه سال 1392 به مطبوعات مختلف کشور از جمله همشهری، ایران، اطلاعات، کیهان، ابرار اقتصادی، جام­ جم، کاروکارگر، توسعه، خبر، خراسان، همبستگی، آفرینش، پویا اقتصاد، ابتکار و مجلات زن روز، صبح خانواده، خانواده سبز، راه زندگی، اطلاعات علمی، کیهان بچه­ ها و هفته ­نامۀ پیک برق، ماهنامۀ پیام نیرو، صبح اقتصاد، پول، اقتصاد پویا و .....صورت گرفته است.

ضمناً تهیه و تدارک بیش از 190 مصاحبه مسئولان و مدیران و کارشناسان سازمان در سمینارها، همایش­ ها و نمایشگاه­ ها با مطبوعات مختلف و  ارسال 4008 مورد خبر به سایت ­های سابا، وزارت­ نیرو و شرکت توانیر و سایر خبرگزاری­ ها اشاره نمود.

جدول آمار ارسال اخبار به مطبوعات، سایت های سابا، توانیر، وزارت نیرو و خبرگزاری ها
عنوانارسال اخبار به سایت ساباارسال اخبار به سایت وزارت نیروارسال اخبار به سایت شرکت توانیرارسال اخبار به خبرگزاری هاارسال خبر به مطبوعات
سال 1380----45
سال 1381----191
سال 1382-47--82
سال 1383-43--46
سال 13845341--44
سال 13853035---
سال 138627-13--
سال 13877141025111
سال 13884015132394
سال 1389550453060120
سال 13905916415123220
سال 1391428334213087
سال 1392211263010747
مجموع19373631534681087
آگاه سازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی در مطبوعات

دفتر روابط عمومی به منظور ترویج فرهنگ بهینه ­سازی مصرف انرژی اقدام به تهیه پیام­ ها و توصیه ­هایی جامع و بسیار کاربردی در زمینه مدیریت مصرف انرژی در مطبوعات مهم کشور نموده است.

 

آمار فعالیت

دفتر روابط ­عمومی سابا در سال 89 اقدام به تهیۀ پیام­ ها و توصیه ­­هایی جامع و بسیار کاربردی در زمینۀ نحوۀ انتخاب و استفادۀ بهینه از لوازم برقی خانگی در قالب مسابقه ­ای تحت عنوان خانواده ایرانی «چگونه هزینۀ برق مصرفی خود را کاهش می ­دهد» از مورخ 20 آذر لغایت 7 دی­ ماه سال جاری به ­صورت یک­ روز در میان در 2 صفحۀ داخلی روزنامۀ کثیرالانتشار ایران نمود. در این طرح به­ منظور ایجاد انگیزه و تحریک افراد جامعه به مطالعه مطالب و توصیه ­های آگاه ­سازی به 40 نفر از شرکت ­کنندگان در این مسابقه به قید قرعه جوایز نفیسی شامل لوازم خانگی کم ­مصرف با رتبۀ انرژی بالا اهداء می ­گردد و از میان تعداد زیادی از مخاطبین که در این مسابقه شرکت کرده بودند نزدیک به 1900 نفر به سؤالات مسابقه پاسخ صحیح داده بودند. لازم به ذکر است مراسم قرعه ­کشی این مسابقه در روز 18 اسفند ماه سال ­جاری در سالن شهید مطهری ساختمان معاونت امور برق و انرژی با حضور تعدادی از مدیران و مسئولین سابا، نمایندۀ روزنامۀ ایران و خبرنگاران رسانه ­های مختلف و جمعی از شرکت ­کنندگان در مسابقه برگزار شد و اسامی 40 نفر از برندگان در سایت سابا درج گردید و جهت اهداء جوایز از طریق سابا با برندگان متعاقباً تماس گرفته شد.

ضمناً درراستای ابلاغ سیاست ­های مقام معظم رهبری و به­ منظور آگاه ­سازی و اطلاع ­رسانی گسترده در رابطه با مصرف بهینۀ انرژی در بخش ­های تجاری با توجه به مصرف نسبتاً بالای برق در این بخش و به جهت جلوگیری از افزایش غیرمنطقی هزینۀ برق مصرفی بخش تجاری کشور که بخش عمده ­ای از این مصرف نیز در ساعات اوج مصرف برق صورت می­ گیرد، دفتر روابط ­عمومی سابا از تاریخ ­های 18 دی ­ماه لغایت 30 دی­ ماه سال 1389 به مدت 10 روز شامل توصیه ­های بخش تجاری کشور در زمینه نحوۀ انتخاب و استفاده بهینه از لوازم برقی شامل روشنایی، وسایل سرمایشی، رایانه­ ها و برچسب انرژی تحت عنوان «اصناف محترم چگونه هزینۀ برق مصرفی خود را کاهش دهند» در روزنامه ­های کیهان، رسالت، اطلاعات، سیاست روز و دنیای اقتصاد نمود.
هم ­چنین این دفتر در سال 90 مطالبی با عناوین «روش ­های ساده کاهش هزینه ­های برق مصرفی در سازمان، ادارات و مراکز دولتی» ، «چگونگی کاهش هزینه ­های برق مصرفی در وسایلی هم­ چون کولر آبی و گازی، روشنایی، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی» و «چگونه برق مصرفی منازل خود را کاهش دهیم» به صورت یک ­روز درمیان در همان روزنامه ­های کثیرالانتشار نظیر ایران، اطلاعات و دنیای اقتصاد نمود. و از تاریخ 21 اسفند 89 تا 25 تیرماه سال 90 در 36 نوبت در روزنامه کثیرالانتشار ایران و ضمناً مطالب مذکور متناسب در مهر و آبان ماه سال 90 در 17 نوبت با فواصل مشخص در روزنامه ایران درج شده است. این دفتر در سال 91 نیز اقدام به تهیه، ارسال و چاپ 9 توصیه و یک آگهی در روزنامۀ ایران به شرح جدول زیر نموده است و در تاریخ 1392/08/14 اقدام به درج طرح تلفن گویا در روزنامۀ همشهری نموده است.
 

ماه

عنوان توصیه یا پیام و آگهی درج شده در روزنامه ایران

تعداد

مرداد

کاهش 40 درصدی هزینه برق مصرفی با استفاده از لوازم دارای برچسب انرژی

2 مورد

شهریور

آشنایی با کنتور هوشمند

2 مورد

شهریور

آنچه که باید در مورد لامپ کم مصرف دانست و رعایت کرد

1 مورد

مهر

آنچه که باید در مورد لامپ کم مصرف دانست و رعایت کرد

2 مورد

مهر

آشنایی با کنتور هوشمند

2 مورد

بهمن

سامانه گویای مدیریت انرژی

1 مورد

آگاه سازی از طریق پیام های رادیویی

این دفتر با بهره­ گیری از خصوصیت فراگیری رسانه در کشور جهت آگاه سازی مردم در زمینه بهینه ­سازی مصرف انرژی، اقدام به پخش پیام­ ها و توصیه­ هایی کوتاه و بسیار کاربردی در زمینه نحوه انتخاب و استفاده بهینه از لوازم برقی در شبکه های پرشنونده رادیویی نموده است.

 

آمار فعالیت

دفتر روابط ­عمومی در سال 1389 اقدام به پخش پیام­ ها و توصیه ­هایی کوتاه و بسیار کاربردی در زمینۀ نحوۀ انتخاب و استفادۀ بهینه از لوازم برقی را به ­طور مستقیم در قالبی ساده و زمانی کوتاه و با ملودی مشخص از 7 شبکه پرشنونده رادیو (ایران، جوان، ورزش، پیام، فرهنگ، تهران و تجارت) در زمان ­های مختلف به مدت 3 ماه و روزانه 42 پیام با محتوای گوناگون برای شنوندگان پخش کرد. پخش این پیام­ ها از روز شنبه مورخ 25 دی­ ماه سال 89 از شبکه ­های مذکور آغاز شد.

ضمناً این دفتر نسبت به تهیۀ پیام ­های مدیریت مصرف انرژی به زبان ­های مختلف در استان­ های آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز نمود که از بهمن­ ماه سال 1389 پخش آن­ ها آغاز گردید. ضمناً از آغاز سال 90 لغایت 15 خرداد ماه 90 نیز اقدام به پخش پیام ­هایی شامل نحوۀ خرید و انتخاب، نصب و راه ­اندازی و استفادۀ بهینه از لوازم برقی خانگی با عناوین راه ­کارهای استفادۀ بهینه از کولر آبی و گازی، ماشین­ لباسشویی، یخچال و فریزر، روشنایی، برچسب انرژی و مدیریت مصرف انرژی برای تمام اقشار مختلف جامعه از 7 شبکه صدای جمهوری اسلامی به­ شرح زیر نموده است:

1.  از تاریخ 90/1/31 لغایت 90/5/31 با پخش 2940 نوبت پیام از 7 شبکه رادیویی ایران، پیام، جوان، فرهنگ، تهران، ورزش و اقتصاد

2. از تاریخ 90/6/1 لغایت 91/4/31 با پخش 5840  نوبت پیام از 5 شبکه رادیویی جوان، پیام، تهران و ورزش

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به سازمان بهره وری انرژی ایران - سابا می‌باشد.