شنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۶, ۱۵:۳۱
 
«اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال»
ترویج فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی از طریق رسانه های گروهی

به منظور اطلاع رسانی به اقشار مختلف جامعه از فعالیتها، پروژه­ ها و نتایج اقدامات انجام گرفته در خصوص فعالیت های مدیریت مصرف انرژی اقداماتی از طرف دفتر روابط عمومی سابا چون درج مطالب به صورت خبر، گزارش ، مقاله های تحلیلی در مطبوعات مختلف و سایت های سابا، وزارت نیرو و شرکت توانیر صورت گرفته است.

آمار فعالیت

ارسال 1341 مطلب در زمینه مسائل مختلف بهینه ­سازی مصرف انرژی از آغاز سال 1380 تا اول سال 1396 به مطبوعات مختلف کشور ازجمله همشهری، ایران، اطلاعات، کیهان، ابرار اقتصادی، جام­ جم، کاروکارگر، توسعه، خبر، خراسان، همبستگی، آفرینش، پویا اقتصاد، ابتکار و مجلات زن روز، صبح خانواده، خانواده سبز، راه زندگی، اطلاعات علمی، کیهان بچه­ ها و هفته­ نامۀ پیک برق، ماهنامۀ پیام نیرو، صبح اقتصاد، پول، اقتصاد پویا و .....صورت گرفته است.

ضمناً تهیه و تدارک 300 مصاحبه مسئولان و مدیران و کارشناسان سازمان در سمینارها، همایش­ ها و نمایشگاه­ ها با مطبوعات مختلف و ارسال 4708 مورد خبر به سایت­ های سابا، وزارت­ نیرو و شرکت توانیر و سایر خبرگزاری­ ها اشاره نمود.

جدول آمار ارسال اخبار به مطبوعات، سایت های سابا، توانیر، وزارت نیرو و خبرگزاری ها
عنوانارسال اخبار به سایت ساباارسال اخبار به سایت وزارت نیروارسال اخبار به سایت شرکت توانیرارسال اخبار به خبرگزاری هاارسال خبر به مطبوعات
سال 1380----45
سال 1381----191
سال 1382-47--82
سال 1383-43--46
سال 13845341--44
سال 13853035---
سال 138627-13--
سال 13877141025111
سال 13884015132394
سال 1389550453060120
سال 13905916415123220
سال 1391428334213087
سال 1392211263010747
سال 13933145733216118
سال 13942563727205139
سال 13952545334228151
مجموع289552026111531514
آگاه سازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی در مطبوعات

دفتر روابط عمومی به منظور ترویج فرهنگ بهینه ­سازی مصرف انرژی اقدام به تهیه پیام­ ها و توصیه ­هایی جامع و بسیار کاربردی در زمینه مدیریت مصرف انرژی در مطبوعات مهم کشور نموده است.

 

آمار فعالیت

دفتر روابط ­عمومی سابا در سال 89 اقدام به تهیۀ پیام­ ها و توصیه ­­هایی جامع و بسیار کاربردی در زمینۀ نحوۀ انتخاب و استفادۀ بهینه از لوازم برقی خانگی در قالب مسابقه ­ای تحت عنوان خانواده ایرانی «چگونه هزینۀ برق مصرفی خود را کاهش می ­دهد» از مورخ 20 آذر لغایت 7 دی­ ماه سال جاری به ­صورت یک­ روز در میان در 2 صفحۀ داخلی روزنامۀ کثیرالانتشار ایران نمود. در این طرح به­ منظور ایجاد انگیزه و تحریک افراد جامعه به مطالعه مطالب و توصیه ­های آگاه ­سازی به 40 نفر از شرکت ­کنندگان در این مسابقه به قید قرعه جوایز نفیسی شامل لوازم خانگی کم ­مصرف با رتبۀ انرژی بالا اهداء می ­گردد و از میان تعداد زیادی از مخاطبین که در این مسابقه شرکت کرده بودند نزدیک به 1900 نفر به سؤالات مسابقه پاسخ صحیح داده بودند. لازم به ذکر است مراسم قرعه ­کشی این مسابقه در روز 18 اسفند ماه سال ­جاری در سالن شهید مطهری ساختمان معاونت امور برق و انرژی با حضور تعدادی از مدیران و مسئولین سابا، نمایندۀ روزنامۀ ایران و خبرنگاران رسانه ­های مختلف و جمعی از شرکت ­کنندگان در مسابقه برگزار شد و اسامی 40 نفر از برندگان در سایت سابا درج گردید و جهت اهداء جوایز از طریق سابا با برندگان متعاقباً تماس گرفته شد.

ضمناً درراستای ابلاغ سیاست ­های مقام معظم رهبری و به­ منظور آگاه ­سازی و اطلاع ­رسانی گسترده در رابطه با مصرف بهینۀ انرژی در بخش ­های تجاری با توجه به مصرف نسبتاً بالای برق در این بخش و به جهت جلوگیری از افزایش غیرمنطقی هزینۀ برق مصرفی بخش تجاری کشور که بخش عمده ­ای از این مصرف نیز در ساعات اوج مصرف برق صورت می­ گیرد، دفتر روابط ­عمومی سابا از تاریخ ­های 18 دی ­ماه لغایت 30 دی­ ماه سال 1389 به مدت 10 روز شامل توصیه ­های بخش تجاری کشور در زمینه نحوۀ انتخاب و استفاده بهینه از لوازم برقی شامل روشنایی، وسایل سرمایشی، رایانه­ ها و برچسب انرژی تحت عنوان «اصناف محترم چگونه هزینۀ برق مصرفی خود را کاهش دهند» در روزنامه ­های کیهان، رسالت، اطلاعات، سیاست روز و دنیای اقتصاد نمود.
هم ­چنین این دفتر در سال 90 مطالبی با عناوین «روش ­های ساده کاهش هزینه ­های برق مصرفی در سازمان، ادارات و مراکز دولتی» ، «چگونگی کاهش هزینه ­های برق مصرفی در وسایلی هم­ چون کولر آبی و گازی، روشنایی، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی» و «چگونه برق مصرفی منازل خود را کاهش دهیم» به صورت یک ­روز درمیان در همان روزنامه ­های کثیرالانتشار نظیر ایران، اطلاعات و دنیای اقتصاد نمود. و از تاریخ 21 اسفند 89 تا 25 تیرماه سال 90 در 36 نوبت در روزنامه کثیرالانتشار ایران و ضمناً مطالب مذکور متناسب در مهر و آبان ماه سال 90 در 17 نوبت با فواصل مشخص در روزنامه ایران درج شده است. این دفتر در سال 91 نیز اقدام به تهیه، ارسال و چاپ 9 توصیه و یک آگهی در روزنامۀ ایران به شرح جدول زیر نموده است و در تاریخ 1392/08/14 اقدام به درج طرح تلفن گویا در روزنامۀ همشهری نموده است.

 

ماه

عنوان توصیه یا پیام و آگهی درج شده در روزنامه ایران

تعداد

مرداد

کاهش 40 درصدی هزینه برق مصرفی با استفاده از لوازم دارای برچسب انرژی

2 مورد

شهریور

آشنایی با کنتور هوشمند

2 مورد

شهریور

آنچه که باید در مورد لامپ کم مصرف دانست و رعایت کرد

1 مورد

مهر

آنچه که باید در مورد لامپ کم مصرف دانست و رعایت کرد

2 مورد

مهر

آشنایی با کنتور هوشمند

2 مورد

بهمن

سامانه گویای مدیریت انرژی

1 مورد

هم­ چنین دفتر روابط­ عمومی طبق جدول زیر در سال 1393 اقدام به چاپ 9 عنوان آگهی در صفحات داخلی روزنامۀ ایران نموده است. ضمناً اقدام به هماهنگی­ های لازم و مشاوره با مجلۀ رشد دانش­ آموز و نوآموز جهت درج مطالب نوعی از لامپ­ های کم مصرف که خطر دارند، نموده است. دفتر روابط­ عمومی در سال 1395 به­ منظور ترویج فرهنگ بهینه­ سازی مصرف انرژی و در راستای وظایف و سیاست­ های سابا در زمینۀ آموزش و آگاه ­سازی و انتقال مفاهیم و نحوۀ استفادۀ صحیح و منطقی از انرژی در بین کودکان و نوجوانان اقدام به برگزاری یک نشست در تاریخ 11 مردادماه سال 1395 با مدیر مسئول و سردبیر ماهنامۀ نبات در محل این نشریه نمود.

 

ردیف

عنوان

تاریخ

1

الکتروموتور

1393/03/04

2

برچسب انرژی

1393/03/07

3

کولر آبی و گازی

1393/03/09

4

سامانۀ گویای مدیریت انرژی

1393/03/11

5

کولر

1393/03/15

6

الکتروموتور

1393/03/17

7

سامانۀ گویای مدیریت انرژی

1393/09/17

8

سامانۀ گویای مدیریت انرژی

1393/09/17

9

برچسب انرژی

1393/09/24

ضمناً دفتر روابط­ عمومی در سال 1394 اقدام به اشتراک فصلنامۀ رتبه به تعداد 10 نسخه در هر ماه جهت مدیرعامل، معاونین و مدیران ارشد سازمان و هم­ چنین همکاری با مجلۀ بهینه­ سازی مصرف انرژی درخصوص جمع­ آوری، تدوین، ویرایش و چاپ مطالب همایش بررسی نقش و جایگاه استانداردهای انرژی در یک شماره از مجلۀ مذکور و تحویل 1000 نسخه از آن مجله به این دفتر نمود.

آگاه سازی از طریق پیام های رادیویی

این دفتر با بهره­ گیری از خصوصیت فراگیری رسانه در کشور جهت آگاه سازی مردم در زمینه بهینه ­سازی مصرف انرژی، اقدام به پخش پیام­ ها و توصیه­ هایی کوتاه و بسیار کاربردی در زمینه نحوه انتخاب و استفاده بهینه از لوازم برقی در شبکه های پرشنونده رادیویی نموده است.

 

آمار فعالیت

دفتر روابط ­عمومی در سال 1389 اقدام به پخش پیام­ ها و توصیه ­هایی کوتاه و بسیار کاربردی در زمینۀ نحوۀ انتخاب و استفادۀ بهینه از لوازم برقی را به ­طور مستقیم در قالبی ساده و زمانی کوتاه و با ملودی مشخص از 7 شبکه پرشنونده رادیو (ایران، جوان، ورزش، پیام، فرهنگ، تهران و تجارت) در زمان ­های مختلف به مدت 3 ماه و روزانه 42 پیام با محتوای گوناگون برای شنوندگان پخش کرد. پخش این پیام­ ها از روز شنبه مورخ 25 دی­ ماه سال 89 از شبکه ­های مذکور آغاز شد.

ضمناً این دفتر نسبت به تهیۀ پیام ­های مدیریت مصرف انرژی به زبان ­های مختلف در استان­ های آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز نمود که از بهمن­ ماه سال 1389 پخش آن­ ها آغاز گردید. ضمناً از آغاز سال 90 لغایت 15 خرداد ماه 90 نیز اقدام به پخش پیام ­هایی شامل نحوۀ خرید و انتخاب، نصب و راه ­اندازی و استفادۀ بهینه از لوازم برقی خانگی با عناوین راه ­کارهای استفادۀ بهینه از کولر آبی و گازی، ماشین­ لباسشویی، یخچال و فریزر، روشنایی، برچسب انرژی و مدیریت مصرف انرژی برای تمام اقشار مختلف جامعه از 7 شبکه صدای جمهوری اسلامی به­ شرح زیر نموده است:

1.  از تاریخ 90/1/31 لغایت 90/5/31 با پخش 2940 نوبت پیام از 7 شبکه رادیویی ایران، پیام، جوان، فرهنگ، تهران، ورزش و اقتصاد

2. از تاریخ 90/6/1 لغایت 91/4/31 با پخش 5840  نوبت پیام از 5 شبکه رادیویی جوان، پیام، تهران و ورزش

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) می‌باشد.